7 feb. 2013

Am visat ca se facea ca veni ignatu' ,si asteptam pomana porcului...

Acum cateva zile , m-am trezit , confuz fiind si beat de somn, aveam asa un sentiment contradictoriu intre multumire, nemultumire , ciuda  si enervare .
 Dupa ce m-am dezmeticit cu o cafea , am incercat sa-mi pun in ordine chestiile ce-mi circulau in cap  si am constatat ca prin cutiuta aveam coagulate cateva imagini flash ale unor vise , care pareau a fi bucatile unui puzzle mai mare probabil visul noptii precedente.
 Contrariat am devenit atent si incercand sa dau de capatul atei , bagai oarece ordine intre aceste gogoloaie de subconstient si mi-am dat seama ca toata noaptea precedenta mi-a fost ocupata cu un vis despre obiceiul bucovinean al taierii porcului care se petrecea altundeva probabil din cauza timpului petrecut pe la televizor , taman in buricul capitalei la borna zero a administratiei.
Se facea ca la palatul cotroceni , pe o toloaca  de mahala se petrecea un praznic imparatesc cu lume multa ,galagie si  fumaraie.
Venisera la acest praznic supusi de peste tot  . Mi-au ramas in memorie numain imaginile cu niste telegi cu niste iepe deselate si costelive de prin ,moldova , trase undeva pe peluza de langa usa palatului , asa la loc mai de pretuire printre ele se fataia o ileana cu fundul turtit de ciocanele istoriei.
 Mai incolo un bulibasa gras ce vorbea agramat se lauda la niste amarati ca cum facu el si drese de la razboi incoace. Dintre copaci iesea cum va spusei o fumaraie mare , dovada ca acolo se produse criuma porceasca si urma a se sterge urmele de par de pe soricul national al porcului rapus la picioarele stapanului casei. Pe asta il am mai limpede in minte pen'ca avea asa o horacailala tabagica in gat , ceva ca la filmele horor, cand nu vezi pe cel cu cutitul ci numai il auzi, gospodarul zic, care cred ca era putin si chior ca parea permanent ca trage cu pusca de cate ori se uita la tine.
 Pe langa el misunau o gramada de precupeti care mai decare , se farfoleau si se bagau in seama . Banuiam ca parlisera porcul si acum il acoperisera cu o covertura verde cu o frunza adusa din caruta de  moldoveanca cu fundul turtit, care se dadea de ceasul mortii ca nu cumva sa se murdareasca ca a dat pe ea o gramada de bani. Era cam deranjat stapanul de fataielile metresei de ocazie si zise ceva de tiganca imputita , si striga la un  moldovean  cuminte cu ochii albastrisa mai aduca ceva lemne  forestiere si sa puna cazanul cu apa pentru caltabosi.
Se apucara de spanzurara porcul de picioare , asa cum vazui eu la abator , nu cum se face la noi, iar un haham de doi metri ce vorbea rarait , se baga in treaba si-i scoase borhaiele si cele pentru chiste si toba . Mai deoparte erau niste vecini probabil , si niste pretini de-ai stapanului , doi mai mici asa , dintre care unul cu capul mare si unul sef de fanfara cu pana la palarie , care mai in gluma , mai in serios spusesera stapanului ca ar fi cazul sa puna pomana porcului la foc.De prin acareturile din curte veni unul cu ochii stransi ce clipea ca o curca cand bat clopotele,cu obrazul plin de bube date cu alifie,  vre-un veterenar , sau ceva care sa impuste porcul am crezut dar am vazut ca era un fel de sfatuitor de ograda la boier pen'ca mereu ii soptea sfaturi cu mana la gura.  
Se cam facu para cand auzi chiaburul  chior ca trebuie sa faca pomana .. dar se conforma obiceiului si spuse hahamului sa ciopleasca de ici de colo cate putin sa ajunga la toti cate putin ca e criza si o sa vina foamete mare si infiripa o portie zdravana de pregatit pentru sleahta flamanda ce astepta alaturi sa vada cat de groasa e slanina la ceafa porcului. Surpriza nu prea a fost mare ca dupa ceafa porcul boierului  avea un zgarci subtire , la care chiaburul hahaind zise ca fuse rasa de carne si nu prea a avut cu ce sa-l hraneasca , ca el a fost tot timpul incurcat cu treburi si judecati.
Doi dulai de curte stateau cuminti  , un buldog si un huschi siberian se jucau cu o botoasa cam sleampata ce banuiesc ca era fata stapanului . Lume multa ca la urs frate , doar era praznic imparatesc , toata curtea era o foiala in asteptarea ospatului.
Cocoana boiereasa nu se arata si megiesii vorbeau ca o cam facut-o de rusine conu , ca umbla dupa poale femeiesti si face scandal si injura had cand mai trage cu sparla.
Dincolo de poarta tot lume multa , chiar retin figurile a trei targoveti unul mai tuciuriu carn si tuns scurt, altul mai latos cu ochii spalaciti si unul oaches murdar la nas, tustrei salivand printre zabrelele gardului langa un vagabond nervos cu dintii inclestati.
Nu prea mai tin eu minte ce se mai intampla , parca se petrcura mai multe dar mi se amesteca acum in minte , ceea ce retin , parca asa dintr-o data veni moldoveanca cu covertura verde si cu fundul turtit si turui nus'ce blesteme ca-i  patara covertura si  parca dintr-o data exploda toata cosmelia si boierul si ala mic cu capul mare fugira in casa si se ascunsera dupa perdele, cateii de curte scheunau  pe sub usa iar tuciuriul carn  cu latosul spalacit si cu oachesul mozolit ,deschisera poarta si navalira inauntru sa imparta carnatii si pomana porcului la tot poporul de acolo.Ala cu dintii inclestati tipa la lume ca sa nu dea navala sa pastreze ordinea ca la armata unde fusese el copil de trupa si general reformat. Dupa asta m-am trezit si nu stiu o fi ajuns porcul la toti ?, n-o fi ajuns... nu va pot spune !!
Trimiteți un comentariu